Overzicht van alle
Renault R-serie modellen
Korte biografie van de Renault
R-serie
De Renault
R-serie zoals die in zijn meest bekende vorm gestalte kreeg is een
rechtstreeks afgeleide van een Berliet model. Voordat Renault in 1974
Berliet overnam bestond dezelfde vrachtwagen al in de vorm van de
Berliet GR, GRH, TR en TRH. Sinds 1971 leverde Berliet deze vrachtwagen
in verschillende varianten. Het cabine-ontwerp van deze Berliets wordt
de KB 2400 genoemd. De K stond voor frontstuurcabine en de B stond voor
kantelcabine. 2400 stond voor de breedte in millimeters. Uiteindelijk
werd deze cabine door Renault gebruikt tot in 1996 de Premium zich
aandiende als opvolger van de R-serie Major. Bij Renault heette de
cabine KB 2480.
Phases, bouwjaren &
typenummers van 4 generaties R-serie
phase I |
phase II |
phase III |
phase IV |
GR/TR/GRH/TRH |
R-serie |
R-serie |
R-serie/Major |
|
|
|
|
1978-1980
|
1981-1983
|
1983-1990
|
1990-1996
|
GR, GRH, TR & TRH 305
GR, GRH, TR & TRH 350 |
R310 & R360 |
R310, R330, R340, Ri357, R365,
R370, R390 & R420 |
R340ti, R350ti, R380ti, R385ti &
R420ti |
Chassis &
Cabinevarianten
Prehistorie
In 1974 neemt
Renault het franse vrachtwagenmerk Berliet over. Op dat moment hanteert
Berliet voor haar zwaarste vrachtwagen serie de volgende typen: GR:
motorwagen 4x2, GRH: motorwagen 6x4, TR: trekker 4x2, TRH: trekker: 6x4.
Deze types zal Renault blijven bouwen na de overname. Renault bouwt op
dat moment ook al jaren vrachtwagens maar dan onder de naam Saviem.
Uiteindelijk gaan Berliet en Saviem op 2 september 1978 op in Renault
Véhicules Industriels. Ze behouden dan nog beide hun eigen merknaam,
maar vanaf 1 januari 1980 wordt er alleen nog maar gesproken over het
merk Renault en de typebenamingen van Berliet. Lang duurt dit echter
niet want in september van 1980 krijgt de gehele serie een belangrijke
facelift van zowel het in- als exterieur. Vanaf dit moment worden er ook
nieuwe typenummers gehanteerd en is er dus sprake van de R-serie.
|
Motortype: MDS 06 35 40 Turbo
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: /266
Koppel: 116 mkg/1138Nm
Aandrijving:4x2
Versnellingsbak: type BRL 3
8 vooruit - 1 achteruit
|
|
|
|
TR280 trekker 4x2 |
GR280 motorwagen 4x2 |
|
Motortype: type M 635/40 ET
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK:
Koppel: 91 mkg/983Nm
Aandrijving: 4x2
Versnellingsbak: type BRL 3
8 vooruit - 1 achteruit
|
|
|
|
Berliet
GR/TR/TRH320
1973-1979
|
Motortype: MIV 08.35.30
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 16 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 243/330
Koppel: 115 mkg/1129Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: type BRL 3
8 vooruit - 1 achteruit
|
|
|
|
|
Motortype: V-08.25.30
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 12,76 liter
Boring/Slag: 125/130
kW/PK: 221 /300
Koppel: 96 mkg/942Nm
Aandrijving:4x2/6x2
Versnellingsbak: type BRL 1
8 vooruit - 1 achteruit
|
|
|
|
Berliet GR/TR280
1978-1980
|
Motortype: MDS 06 35 40 Turbo
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 196/266
Koppel: 116 mkg/1138Nm
Aandrijving:4x2
Versnellingsbak: type BRL 3
8 vooruit - 1 achteruit
|
|
|
|
Berliet GR/TR/GRH/TRH305
1978
|
Motortype: MDR 06.35.40
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 221/300
Koppel: 128,2 kgm/1258Nm
Aandrijving:4x2/6x4
Versnellingsbak:
Fuller RTO 9509
9 vooruit - 2 achteruit
|
TR305 |
|
|
TR305 |
TRH305 |
Berliet
TR/GR/GRH/TRH350 (TS)
1978
|
Motortype: MIVS 08.35.30 V8 turbo
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 15 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 259 /352 - 262/356
Koppel: 149 mkg/1462Nm
Aandrijving:4x2/6x4
Versnellingsbak:
Fuller RTO 12513
13 vooruit
|
TRH350 |
|
|
TRH350 |
GR350 |
Berliet
TR305/350 Centaure
1978
|
TR305 Motortype: MDR 06.35.40
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 221/300
Koppel: 128,2 kgm/1258Nm
TR350 Motortype: MIVS 08.35.30 V8
turboAantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 15 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 262/356
Koppel: 149 mkg/1462Nm
Aandrijving:4x2
Versnellingsbak: Fuller
13 versnellingen
|
|
|
|
PX28 (=Berliet GR/TR280)
Motortype: MDS 06 35 40 Turbo
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 196/266
Koppel: 116 mkg/1138Nm
Aandrijving:4x2
Versnellingsbak: type BRL 3
8 vooruit - 1 achteruit
|
PX30 (=Berliet GR/TR305)
Motortype: MDR 06.35.40
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 221/300
Koppel: 128,2 kgm/1258Nm
Aandrijving:4x2/6x4
Versnellingsbak: Fuller RTO
9509
9 vooruit - 2 achteruit
|
PX40 (=Berliet GR/TR350)
MIVS 08.35.30 V8 turbo
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 15 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 262/356
Koppel: 149 mkg/1462Nm
Aandrijving:4x2/6x4
Versnellingsbak: Fuller RTO
12513
13 vooruit
|
|
|
|
|
PX40 |
PX30 |
Renault GR/TR280
1978-1980
|
Motortype: MDS 06 35 40 Turbo
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 196/266
Koppel: 116 mkg/1138Nm
Aandrijving:4x2
Versnellingsbak: type BRL 3
8 vooruit - 1 achteruit
|
|
|
|
|
|
Renault TR305/TRH305/GR/GRH305 1978-1980
|
Motortype: 06.35.40
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 221/300
Koppel: 128,2 kgm/1258Nm
Aandrijving:4x2/6x4
Versnellingsbak: Fuller RTO
9509
9 vooruit - 2 achteruit
Fuller 9513
13 vooruit - 3 achteruit
|
TR305 |
|
|
GRH305 |
TR305 |
Renault GR350/TR350/TRH350
1978-1980
GR350 |
Motortype: V8 08.35.30
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 14,88 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 262/356
Koppel: 150mkg/1471Nm
Aandrijving:4x2/6x4
Versnellingsbak: Fuller RTO 9509
9 vooruit - 2 achteruit
|
TRH350 |
|
TR350 Centaure |
|
Motortype: MIDR 06.34.50 Turbo
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 134/150
kW/PK: 226/306
Koppel: 131mkg/1285Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak:
RTO 9509 A 9 vooruit en 1
achteruit |
|
|
|
Motortype: MIVS 08.35.30 V8 Turbo
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 14,88 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 262/356
Koppel: 150 mkg/1470Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak:
RTO 9509 A 9 vooruit en 1
achteruit
of
RTO 12513 13 vooruit en 1
achteruit |
|
|
|
Motortype: MIDR 06.34.50
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring/Slag:
kW/PK:
Koppel:
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak:
|
|
|
|
Motortype: MIDR 06.20.45 of
MIDR 06.34.50 turbo intercooler
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 9.834cc
Boring/Slag: 120/145
kW/PK: 249kW/338pk
Koppel: 150mkg/1472Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B18
|
|
|
Motortype: MIDR 06.34.50 G turbo
intercooler Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12,024 liter
Boring/Slag: 134/150
kW/PK: 247/336
Koppel: 155mkg/1520Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B9 of B18
|
|
|
|
Motortype: MIDR 06.34.50 turbo
intercooler Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud:
Boring/Slag: 134/150
kW/PK:
Koppel:
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak:
|
|
|
|
Motortype: MIDR 06.35.40 H turbo
intercooler Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12,024 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 264/359
Koppel: 162mkg/1589Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B9 of B18
|
|
|
|
Motortype: MIVS 08.35.30 V8 Turbo
Intercooler Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 14,88 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 268/365
Koppel: 152mkg/1491Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B9
|
|
|
|
Motortype: MIVR 08.35.30 V8 Turbo
Intercooler Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 14,88 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 286/389
Koppel: 159mkg/1559Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B18
|
|
|
Renault
R420
1988-1990
|
Motortype: MIVR 08.35.30 V8 Turbo
Intercooler Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 14,88 liter
Boring/Slag: 135/130
kW/PK: 310/421
Koppel: 179mkg/1755Nm
Aandrijving: 4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B18
|
|
|
|
Renault
R340ti 1991
/R340ti Major
1992-1996
|
Motortype: MIDR 06.34.50 turbo
intercooler Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 10 liter
Boring/Slag: 134/150
kW/PK: 249/338
Koppel: 150 mkg/1470Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak: B18 Range
R/16+2
|
|
|
|
Motortype: MIDR 06.34.50 turbo
intercooler Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud:
Boring/Slag: 134/150
kW/PK:
Koppel:
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak:
|
|
|
Renault
R380ti 1990,1991
/R380ti Major
1992
|
Motortype: MIDR 06.35.40
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud:
Boring/Slag: 135/140
kW/PK:
Koppel:
Aandrijving:4x2/6x2/6x4
Versnellingsbak:
|
|
|
Renault
R385ti 1991
/R385ti Major
1992-1996
|
Motortype: MIDR 06.35.40 ACE turbo
intercooler
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12 liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 283/385
Koppel: 173 mkg/1700Nm
Aandrijving: 4x2/6x2/6x4 /8x4
Versnellingsbak:
B18 Range R/16+2
of
TBV (Semi-automaat)
|
|
|
Renault
R420ti
1991
/R420ti Major 1992-1996
|
|
Motortype: MIDR 06.35.40
ACE turbo intercooler
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 12
liter
Boring/Slag: 135/140
kW/PK: 305/415
Koppel: 202mkg/1980Nm
|
|
Aandrijving:
4x2/6x2/6x4/8x4
Versnellingsbak: B18 Range
R/16+2
TBV (Semi-automaat)
|
|
Ford
Transcontinental
(serie H)
|
Een Ford
Transcontinental bestaat uit een Louisville chassis uit Amerika,
Cummins motor, Fuller versnellingsbak, Eaton Rockwell assen en de
KB2400 cabine van Berliet. En deze laatse is de reden dat deze truck
in dit overzicht voorkomt. De cabine is een aangepaste versie en
staat hoger op het chassis als bij een Berliet of een Renault
vanwege de grote Cummins motor. De keus voor deze cabine werd
gemaakt vanwege het design, comfort, uitzicht, veiligheid en om de
produktiekosten te drukken. |
Mark I (Small Cam)
version: 1975-1978 H4227, HT4227, HA4227, H4231, HT4231, HA4231, H4234,
HT4234, HA4234
|
H4227, HT4227, HA4227
Motortype: Cummins NTC 335E turbo
Aantal cilinders:
6//Cilinderinhoud: 14 liter
kW/PK: 201/273 //Koppel:
126mkg/1240Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4//
Versnellingsbak: Fuller
Roadranger RTO 9513 13 bak
|
|
H4231, HT4231, HA4231
Motortype: Cummins NTC 355E turbo
intercooler
Aantal cilinders:
6//Cilinderinhoud: 14 liter
kW/PK: 227/308//Koppel:
128mkg/1260Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4//
Versnellingsbak: Fuller
Roadranger RTO 9513 13 bak
|
|
H4234, HT4234, HA4234
Motortype: Cummins NTC 355E turbo
intercooler
Aantal cilinders:
6//Cilinderinhoud: 14 liter
kW/PK: 250/340//Koppel:
137/1345
Aandrijving:4x2/6x2/6x4//
Versnellingsbak: Fuller
Roadranger RTO 9513 13 bak
|
Mark II (Big Cam)
version 1978-1984 H4428, HT4428, HA4428, H4432, HT4432, HA4432, H4435,
HT4435, HA4435
|
H4428, HT4428, HA4428
Motortype: Cummins NTE 335E turbo
intercooler
Aantal cilinders:
6//Cilinderinhoud: 14 liter
kW/PK: 202/274//Koppel: 124mkg/1230Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4//
Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak
|
|
H4432, HT4432, HA4432
Motortype: Cummins NTE turbo
intercooler
Aantal cilinders:
6//Cilinderinhoud: 14 liter
kW/PK: 235/320//Koppel: 137 mkg/1342Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4//
Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak
|
|
H4435, HT4435, HA4435
Motortype: Cummins NTE 370 turbo
intercooler
Aantal cilinders:
6//Cilinderinhoud: 14 liter
kW/PK: 259/352//Koppel: 137mkg/1342Nm
Aandrijving:4x2/6x2/6x4//
Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak
|
bron: http://www.fordtranscontinental.nl/
Sides |
|
Meer info op:
www.sides.fr |
Sides is een
Frans bedrijf dat in 1951 werd opgericht en is uitgegroeid tot een grote
fabrikant van vrijwel alle soorten brandweervoertuigen. Sides is
onderdeel van de Kidde groep en exporteerd bijna 3/4 van haar producten.
Sides bouwt ondermeer tankautospuiten, bosbrandbestrijdingsvoertuigen,
hulpverleningsvoertuigen, schuimblusvoertuigen en vliegveld
brandweer-wagens. Veel Renaults vormen de basis van deze speciale
voertuigen. Ook de R-serie kwam in het programma voor. Het Franse leger
is een van de grootste afnemers en Sides werkt ook nauw samen met Thomas
Constructeurs.
|
|
Nicolas |
|
|
|
Nicolas
is een Franse bouwer van zeer zware trucks voor bijzondere
transporten. Vanaf 1979 bouwen ze zeer zware trekkers. In de jaren
'80 werden de Tractomas modellen ontwikkeld. 2 soorten trekkers zijn
er gebouwd in verschillende varianten. Als basis werden 6x6 en 8x8
configuraties gemaakt. De TR66 (6x6) was geschikt voor lasten tot
maximaal 200 ton en de TR88 (8x8) was geschikt voor lasten tot
maximaal 400 ton. Motoren die gebruikt werden waren afkomstig van
o.a. Mercedes-Benz, Detroit Diesel en Cummins. Als cabine werd de
KB2400 cabine gebruikt, die later werd vervangen de Renault Premium
cabines.
|
|
Meer info op:
www.nicolas.fr/ |
|
Mirandola |
|
|
Meer info:
http://www.mirandola.it/ |
|
De Officine
Mirandola Company uit Cerea, Italië heeft met hun Camir de connectie met
de Renault R-serie dat ze de cabines en de motoren van Renault
gebruiken. Het chassis is eigen fabrikaat en de versnellings-bakken zijn
van Eaton. Opvallend is dat ze alleen de dag-cabine versie gebruiken van
de Major, die door Renault zelf weinig geproduceerd is. |
|
SNVI
Meer info op:
SNVI |
De Algarijnse truck en bus
fabrikant SNVI (Societe National des Vehicules Industriels) heeft
vroegere historische connecties met Frankrijk (waarschijnlijk al met
Berliet) en bouwt vandaag de dag een grote verscheidenheid aan middel-
en zware bedrijfswagens. Een daarvan is de Tarek TB350, gebaseerd op de
KB2400 cabine met een 350pk motor, waarschijnlijk van Renault. SNVI
bouwt niet alleen voor de thuismarkt maar ook voor diverse Franse
kolonies zoals Nigeria.
|
|
|
|
|
|
Hino |
Fiat? |
|
©2007-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - Nederland
- www.eddylenders.nl
|